Please scroll down for English ↓ |
|
|
| Klinkende Munt januari 2024 |
De eerste Klinkende Munt van 2024! Met deze keer o.a. duurzaamheid, bonnetjes en subsidiebesluit, maar eerst stellen we Juliëtte en Arjen voor. |
|
|
Hi, ik ben Juliëtte en ik werk sinds januari als relatiebeheerder bij Kop of Munt Hoofddorp. Ik ben 45 jaar, geboren én getogen in Hoofddorp en al zo’n 22 jaar werkzaam in de accountancy. Een paar keer heb ik een uitstapje gemaakt naar het bedrijfsleven, maar ik kom toch altijd weer terug naar de accountancy. Het is heel divers en dat vind ik erg leuk; niet alleen qua klanten, maar ook qua werkzaamheden. Geen dag is saai! In mijn vrije tijd sport ik graag. Fietsen, hardlopen, bootcampen, golfen en skiën, maar ook met de motor ben ik regelmatig op pad. De korte tijd dat ik hier werk, heb ik al met een aantal klanten in Hoofddorp kennis gemaakt. Hopelijk worden dat er snel meer. Tot dan! |
|
Hallo, mijn naam is Arjen en vanaf 1 januari werk ik bij de salarisadministratie van Kop of Munt. Ik woon in Haarlem samen met mijn vrouw en 2 jongste zoons. Vandaar dat mijn vaste werkplek bij Kop of Munt Haarlem is, maar ik zal ook regelmatig mijn gezicht laten zien in Hoofddorp en Amsterdam. Naast het werk ben ik vaak te vinden bij de tennisvereniging, waar ik penningmeester en toernooileider ben. Vakanties breng ik graag door in zonnige oorden. Nieuwe plekken ontdekken geeft veel rust en brengt mooie herinneringen. Ik kijk er naar uit om mijn kennis met iedereen te delen! |
|
|
In 2023 is er een cursus duurzaamheid met onder andere ESG (Environmental, Social en Governance) verplicht gesteld voor accountants door de NBA (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants). Een aantal Kop of Munters heeft onlangs deze cursus gevolgd.
Grote bedrijven moeten vanaf 2025 verplicht een duurzaamheidsrapportage maken. In eerste instantie lijkt deze regeling voor weinig van onze klanten van toepassing te zijn maar deze kan wel gevolgen hebben. De grote bedrijven zullen bij leveranciers vragen stellen de rapportage te kunnen maken. Grote kans dat als je met grote ondernemingen samenwerkt, je vragen gaat krijgen over je productieproces, hoe producten geproduceerd en vervoerd worden en hoeveel uitstoot daar bij vrijkomt In het geval van diensten kan er ook gevraagd worden naar gebruikte materialen of de manier van reizen van medewerkers. Je afnemer zal deze informatie opvragen en ook eisen dat je deze levert omdat ze anders niet aan hun verplichtingen voldoen.
Mocht je een brief ontvangen omdat je in de keten zit, neem dan gerust contact op met je relatiebeheerder zodat we kunnen helpen bij het beantwoorden van de vragen. |
|
|
Zoals je weet kun je btw op zakelijke kosten verrekenen met de te betalen btw. Die aftrek van voorbelasting is voor een aantal zaken niet toegestaan: • Uitgaven voor vrijgestelde omzet • Privé uitgaven
• Uitgaven voor eten en drinken in de horeca • Uitgaven voor personeelsvoorzieningen (kantine), giften en relatiegeschenken. Er geldt hier een maximum van € 227 per jaar. Als je hier overheen gaat dan is de btw niet aftrekbaar. Het is veel werk om dit bij te houden en te berekenen en gaat over een klein bedrag, maximaal 21% van € 227 per persoon. Om die reden verrekenen wij deze btw niet. • Uitgaven waar geen btw op de factuur is vermeld
• Kassabonnen die niet op naam staan en het bedrag € 100 of meer is. Onder de € 100 hoeft de factuur niet op naam te staan. Daarboven wel dus vraag in dat geval een bon op naam. |
|
|
Subsidiebesluit stichtingen en verenigingen |
Stichtingen en verenigingen hebben over het algemeen voor vennootschapsbelasting geen belastingplicht. Echter op het moment dat zij een onderneming drijven, kan dat zomaar anders uitpakken. Zeker wanneer er volgens de Belastingdienst sprake is van een winstoogmerk.
De staatsecretaris van Financiën heeft in het subsidiebesluit invulling gegeven omtrent haar beleid en een aanscherping gegeven aan het begrip winstoogmerk. Voor stichtingen en verenigingen die exploitatieoverschotten behalen zijn ook beleidstandpunten genomen. In bepaalde gevallen hoeft de subsidie niet tot de winst gerekend. In het besluit is opgenomen onder welke omstandigheden dat is toegestaan.
Bestuurders van stichtingen en verenigingen moeten periodiek beoordelen of zij niet belastingplichtig zijn voor de vennootschapsbelasting. Het subsidiebesluit kan een hulpmiddel zijn bij deze beoordeling. Het besluit kan grote gevolgen hebben dus overleg gerust met ons als je hierover twijfelt. |
|
|
Reminders per 1 januari 2024 |
In januari van ieder jaar moeten er een aantal dingen gebeuren en veranderen er bedragen en percentages. Hieronder een korte opsomming: • Heb je mensen in dienst en betaal je ook bedragen aan derden zoals acteurs (quitclaims), schoonmakers, sprekers en dergelijke. Denk er dan om dat je uiterlijk 31 januari 2024 de opgave aan de Belastingdienst doet. • De fiscaal vrijgestelde reiskostenvergoeding is per 1 januari verhoogd naar € 0,23 per kilometer
• De vrije ruimte voor de WKR is voor 2024 1,92% van de loonsom tot € 400.000 en 1,18% over het bedrag daarboven. • De vrijgestelde thuiswerkvergoeding is € 2,35 per dag. • De berekening van het minimumloon is in 2024 gebaseerd op een uurloon, niet meer op een periodeloon. • De rente op belastingschulden is fors verhoogd; 10% op vennootschapsbelasting en 7,5% op inkomstenbelasting. Laat ons je voorlopige aanslag aanpassen zodat je minder rente betaalt. |
|
|
| Klinkende Munt January 2024 |
The first Klinkende Munt of 2024! This time featuring, among other things, sustainability, receipts and grant decision, but first we introduce Juliëtte and Arjen. |
|
|
Hi, my name is Juliëtte and I have been working as a relationship manager at Kop of Munt Hoofddorp since January.
I am 45 years old, born and raised in Hoofddorp and have been working in accountancy for about 22 years. A few times I made a trip to the corporate world, but I always come back to accountancy. It is very diverse and I really like that; not only in terms of clients, but also in terms of activities. No day is boring!
In my spare time, I like to do sports. Cycling, running, boot camp, golf and skiing, but I also regularly go out on my motorbike.
In the short time I have been working here, I have already met a number of relations in Hoofddorp. Hopefully there will be more soon. See you then! |
|
Hello, my name is Arjen and from 1 January I have been working in the payroll department of Kop of Munt.
I live in Haarlem together with my wife and 2 youngest sons. Therefore my regular workplace at Kop of Munt is Haarlem, but I will also regularly show my face in Hoofddorp and Amsterdam.
Besides work, I can often be found at the tennis club, where I am treasurer and tournament leader.
I love spending holidays in sunny places. Discovering new places gives a lot of peace and brings back great memories.
I look forward to sharing my knowledge with everyone! |
|
|
In 2023 a course on sustainability including ESG (Environmental, Social and Governance) has been made mandatory for accountants by the NBA (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants). A number of Kop of Munters recently attended this course.
Large companies will be required to produce a sustainability report from 2025. Initially, this regulation seems to apply to few of our clients but it may have implications. Large companies will ask suppliers to be able to produce the report. Chances are that if you work with large companies, you will start getting questions about your production process, how products are produced and transported and how many emissions are released in the process In the case of services, you may also be asked about materials used or how employees travel. Your buyer will request this information and also demand that you provide it, otherwise they will not fulfill their obligations.
Should you receive a letter because you are in the chain, feel free to contact your relationship manager so we can help answer the questions. |
|
|
As you know, you can offset VAT on business expenses against VAT payable. That input VAT deduction is not allowed for a number of items: • Expenditure on exempt sales • Private expenses • Expenses for food and drink in the catering industry
• Expenses for staff facilities (canteen), gifts and business gifts. A maximum of € 227 per year applies here. If you go over this then the VAT is not deductible. Keeping track of and calculating this is a lot of work and involves a small amount, a maximum of 21% of € 227 per person. For this reason, we do not deduct this VAT. • Expenses where no VAT is mentioned on the invoice
• Sales receipts that are not named and the amount is € 100 or more. Below € 100, the invoice does not have to be in the person's name. Above that it does so ask for a named receipt in that case. |
|
|
Grant decision for foundations and associations |
Foundations and associations are generally not subject to corporate income tax. However, the moment they run a business, things can turn out differently. Especially when, according to the Dutch tax authorities, there is a profit motive.
The State Secretary of Finance has fleshed out her policy in the grant decision and sharpened the concept of profit motive. Policy positions have also been taken for foundations and associations that achieve operating surpluses. In certain cases, the subsidy need not count as profit. The decree sets out the circumstances under which this is allowed.
Directors of foundations and associations should periodically assess whether they are not liable to corporate income tax. The grant decision can be an aid in this assessment. The decision can have major consequences so feel free to consult us if you are in doubt about this. |
|
|
Reminders per 1 January 2024 |
In January every year, a number of things have to happen and amounts and percentages change. Here is a brief summary:
• Do you employ people, and also pay amounts to third parties such as actors (quitclaims), cleaners, speakers and so forth. Then remember to submit the declaration to the Dutch Tax authorities by 31 January 2024. • The tax-free travel allowance has been increased to € 0.23 per km as of 1 January
• The free allowance for the WKR for 2024 is 1.92% of the wage bill up to € 400,000 and 1.18% on the amount above that. • The exempt home working allowance is € 2.35 per day. • The calculation of the minimum wage in 2024 is based on an hourly wage, no longer on a period wage. • Interest on tax liabilities has been raised sharply; 10% on corporate tax and 7.5% on income tax. Let us adjust your provisional assessment so you pay less interest. |
|
|
© 2023 Kop of Munt Singel 250, Postbus 10872, 1001 EW Amsterdam
Afmelden |
|
|
|