Please scroll down for English ↓ |
|
|
|
Met deze keer o.a. automatische incasso voorlopige aanslagen IB en ZVW, Exact Online-App, aanpassing btw vastgoedbesluit en we beginnen met leuk nieuws. |
|
|
We beginnen deze Klinkende Munt met leuk nieuws, want bij Kop of Munt Amsterdam hebben we niet één, niet twee, maar zelfs drie zwangere collega's. Larissa en Pauline verwachten allebei eind juli hun eerste kindje en Alison is in verwachting van haar tweede.
En dat is nog niet alles: Op 8 februari is Samantha [Kop of Munt Amsterdam] moeder geworden van zoon Jip en op 10 februari is Nika, de dochter van Mila [Kop of Munt Zaanstreek-Waterland] geboren. Kortom; nog meer 'koppen' bij Kop of Munt. |
|
|
Hoi, ik ben Marion en sinds 1 maart jl. gestart als HR Manager bij Kop of Munt. Ik heb al heel wat jaren ervaring in verschillende HR-functies en bedrijven. De laatste tijd werkte ik als gedetacheerde, maar ik ben blij dat ik nu weer een vast honk heb gevonden bij Kop of Munt. Waar ik een mooie bijdrage voor de ontwikkeling van HR kan betekenen en een leuke band met collega’s kan opbouwen.
Ik ben oorspronkelijk een Haarlemse mug en woon na heel wat omzwervingen sinds 2021 weer in Haarlem met mijn kat Bob. Ik heb een dochter van 26 die al een poosje het huis uit is. In mijn vrije tijd hou ik erg van uitgaan en dansen, daarom bezoek ik maar wat graag een festival. Ook ben ik gek op reizen, dus af en toe een weekendje weg staat vaak op de planning. Ik heb jarenlang in Parijs gewoond en gewerkt. Mijn dochter is daar zelfs geboren, dus daar komen we nog wel eens. Mijn vaste werkplek is Hoofddorp, maar ik hoop in de komende periode ook andere vestigingen te bezoeken. Ik heb er zin in! |
|
Hi, Ik ben Suat en ik werk sinds februari voor Kop of Munt Amsterdam. De afgelopen jaren heb ik mij voornamelijk gefocust op samenstel- en controle klanten binnen het midden- en grootbedrijf. Het opbouwen van een langdurige klantrelatie, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect, vind ik erg belangrijk.
Ik woon in Alkmaar samen met mijn vrouw en drie prachtige dochters. In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om hard te lopen in de Noord Hollandse natuur. Op zaterdag ben ik vaak te vinden op het hockeyveld om te fluiten of om mijn dochters te coachen. Ook ben ik graag op de hoogte van de laatste actualiteit en daarom lees ik regelmatig de krant.
Hopelijk tot snel! |
|
|
Automatische incasso voorlopige aanslagen IB en ZVW |
Jaarlijks krijgen zzp’ers, ondernemers en particulieren een voorlopige aanslag (VA). Dit gebeurt automatisch als de Belastingdienst op basis van aangiften inkomstenbelasting over voorgaande jaren, denkt dat je veel inkomstenbelasting moeten betalen over het komende jaar. Als je dit jaar meer winst verwacht, kunnen wij de voorlopige aanslag voor je aanpassen. Zo voorkom je dat je onverwachts veel moet betalen en krijg je beter inzicht in de te betalen belasting.
Sinds februari 2024 is het mogelijk om bij de Belastingdienst een machtiging aan te vragen om de voorlopige aanslagen met een automatische incasso te betalen. Op de website van de Belastingdienst kun je bij betalen en ontvangen met een digitale incasso machtiging toestemming geven om het te betalen bedrag automatisch af te laten schrijven van je rekening. Dit scheelt veel papierwerk en voorkomt fouten bij het overschrijven van de betaling.
|
|
|
Een belangrijk bericht voor Exact Online gebruikers: De Mijn[Kantoor]-app wordt binnenkort stopgezet. Er kan vanaf nu gebruik worden gemaakt van de Exact Online-app. Deze app biedt dezelfde functionaliteiten als de Mijn[Kantoor]-app, maar dan met de laatste updates.
Met onderstaande QR-code kun je de Exact Online-app downloaden. Inloggen kan gewoon met je huidige gebruikersnaam en wachtwoord. Zorg dat je dit voor 27 mei doet, want dan wordt de Mijn[Kantoor] app stopgezet. De webversie van Mijn[Kantoor] blijft ongewijzigd, dus daar kun je de functies die je gewend bent blijven gebruiken. |
|
|
Donderdag 29 februari hadden wij een kantoordag bij H20 in Purmerend. De ochtend stond in het teken van vaktechniek, strategie en het personeelshandboek. Na de lunch doken we in de wereld van virtual reality om zombies te verslaan, konden we racen tegen Max Verstappen in een simulator en beleefden we nostalgie met retro game consoles. Kortom het was een leerzame ochtend en een onvergetelijk middag met het hele team. |
|
|
Op 25 maart naar de brievenbus! |
De Belastingdienst geeft aan dat ongeveer 80.000 ondernemers niet in staat zijn om de coronaschulden tijdig te betalen. Ondernemers kunnen onder voorwaarden aan de Belastingdienst vragen om sanering van hun schulden. De voorwaarden zijn vastgelegd in de Tijdelijke Instructie Sanderingen van 17 augustus 2023. Deze instructie maakt dat de Belastingdienst het verzoek 'soepel' zal behandelen. Ook zal de Belastingdienst akkoord gaan met hetzelfde percentage als andere schuldeisers. Normaal gaat de Belastingdienst alleen akkoord als zij 2 keer zoveel als concurrente schuldeisers ontvangt.
De Tijdelijke Instructie Saneringen eindigt op 31 maart 2024. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat uiterlijk op die datum het verzoek is ingediend. In eerste instantie mag dat een pro forma verzoek zijn waarna binnen 90 dagen het verzoek verder aangevuld mag worden.
Mocht je dus aanspraak willen maken op de sanering, zorg dan dat er aanstaande maandag een brief richting Belastingdienst gaat. PostNL doet er meestal een paar dagen over en het is onduidelijk hoe de Belastingdienst gaat reageren op latere ontvangsten. Overleg gerust zodat we je kunnen helpen! |
|
|
Aanpassing btw vastgoedbesluit |
Het btw vastgoedbesluit is aangepast. In dit nieuwe besluit zijn veel nieuwe onderdelen en belangrijke verduidelijkingen opgenomen. Dit kan voor verhuurders van vastgoed en projectontwikkelaars die aan particulieren verhuren belangrijke gevolgen hebben.
In de vorige versie van het vastgoedbesluit stond, kort gezegd, dat servicekosten die in rekening worden gebracht bij de verhuur van woningen het btw-regime van de verhuur volgen. Bij de verhuur van commercieel vastgoed werden de servicekosten voorheen met btw in rekening gebracht, verhuur aan particulieren was onbelast.
Om te beoordelen of de servicekosten opgaan in de huur is het relevant of de huurder afzonderlijk of gezamenlijk, de dienstverrichter kunnen kiezen en of de servicekosten afzonderlijk op de factuur worden vermeld. Als dit het geval is, vormen de servicekosten een aparte prestatie en is de doorbelasting van de servicekosten in de basis belast met btw. In de praktijk kan dit betekenen dat bijvoorbeeld aan particuliere huurders van woningen btw in rekening gebracht moet worden over de servicekosten terwijl dit eerst niet zo was.
Om verhuurders in de gelegenheid te stellen om eventuele wijzigingen door te voeren, mogen zij tot 1 januari 2025 de huidige praktijk voortzetten. |
|
|
|
This time featuring, among other things, direct debit provisional assessments, Exact Online App, adjustment VAT property decision and we start with great news. |
|
|
We start this Klinkende Munt with great news, because at Kop of Munt Amsterdam we have not one, not two, but even three pregnant colleagues. Larissa and Pauline are both expecting their first child at the end of July and Alison is expecting her second.
And that's not all: on February 8, Samantha [Kop of Munt Amsterdam] became a mother of son Jip and on February 10, Nika, Mila's daughter [Kop of Munt Zaanstreek-Waterland] was born.
In short; more 'koppen' at Kop of Munt.
|
|
|
Hi, I am Marion and started as HR Manager at Kop of Munt since March 1 this year. I have many years of experience in different HR functions and companies. Lately, I worked as a detachee, but I am happy to have found a permanent base at Kop of Munt again. Where I can make a nice contribution to HR development and build nice relationships with colleagues.
I am originally from Haarlem and, after a lot of wandering, have been living in Haarlem again since 2021 with my cat Bob. I have a 26-year-old daughter, who has been living on her one for a while. In my spare time, I like going out and dancing, so I love to visit festivals. I also love travelling, so an occasional weekend trip happens often. I lived and worked in Paris for many years. My daughter was even born there, so we still go there sometimes.
My regular workplace is Hoofddorp, but I hope to visit other locations in the coming period. I am looking forward to it! |
|
Hi, I am Suat and I have been working for Kop of Munt Amsterdam since February. In recent years, I have mainly focused on composition and audit clients within medium and large enterprises. Building a long-term client relationship, based on mutual trust and respect, is very important to me.
I live in Alkmaar with my wife and three beautiful daughters. In my spare time, I enjoy running in the nature of North- Holland. On Saturdays, I can often be found on the hockey court blowing the whistle or coaching my daughters. I also like to stay updated on the latest news, which is why I often read the newspaper.
Hope to see you soon! |
|
|
Direct debit of provisional assessments |
Every year, freelancers, business owners and individuals receive a provisional assessment (VA). This happens automatically if, based on income tax returns for previous years, the Dutch Tax Authority thinks you will have to pay a lot of income tax for the coming year. If you expect more profit this year, we can adjust the provisional assessment for you. This way, you avoid having to pay a lot unexpectedly and get a better understanding of the tax to be paid.
Since February 2024, it has been possible to request an authorisation from the the Dutch Tax Authority to pay the provisional assessments by direct debit. On the website of the Dutch Tax Authority you can give permission to have the amount to be paid automatically debited from your account. This saves a lot of paperwork and avoids errors when transferring the payment.
|
|
|
An important note for Exact Online users: the My[Office] app will be discontinued soon. The Exact Online app can be used from now on. This app offers the same functionalities as the My[Office] app, but with the latest updates.
Use the QR code below to download the Exact Online app. Just log in with your current username and password. Make sure you do this before May 27, as the Mijn[Kantoor] app will be discontinued then.
The web version of Mijn[Kantoor] will remain unchanged, so there you can continue to use the functions you are used to. |
|
|
On Thursday February 29, we had an office day at H20 in Purmerend. The morning was all about professional technology, strategy and the staff handbook. After the lunch, we dove into the world of virtual reality to defeat zombies, got to race against Max Verstappen in a simulator and experienced nostalgia with retro game consoles. In short, it was a learning morning and an unforgettable afternoon with the whole team. |
|
|
Off to the mailbox on March 25! |
The Dutch Tax Authority indicates that around 80,000 entrepreneurs are unable to pay corona debts on time. Entrepreneurs can apply to the Inland Revenue for debt restructuring under conditions. The conditions are set out in the Temporary Instruction Sanderingen dated August 17 2023. This instruction makes the Dutch Tax Authority treat the request 'flexibly'. Also, the Dutch Tax Authority will agree to the same percentage as the other creditors. Normally, the Tax Authority only agrees if it receives twice as much as the other creditors.
The Temporary Restructuring Instruction ends on March 31 2024. Therefore, it is important to ensure that the application is filed by that date at the latest. Initially, this may be a pro forma request after which the request may be supplemented further within 90 days.
So if you want to claim the clean-up, make sure a letter is sent to the Dutch Tax Authority on next Monday. PostNL takes a few days and it is unclear how the Tax Authority will respond to later receipts. Feel free to consult so we can help you! |
|
|
Adjustment VAT property decision |
The VAT property decision has been updated. This new decree includes many new sections and important clarifications. This may have important implications for property landlords and property developers who rent to private individuals.
Briefly, the previous version of the property decision stated that service charges charged when letting out residential properties followed the VAT regime of letting. When letting commercial properties, service charges were previously charged with VAT, letting to individuals was untaxed.
To assess whether the service charge merges into the rental, it is relevant whether the tenant, individually or jointly, can choose the service provider and whether the service charge is shown separately on the invoice. If this is the case, the service charge constitutes a separate supply and the on-charging of the service charge is subject to VAT in the base. In practice, this could mean that, for example, private residential tenants have to be charged VAT on the service charges whereas previously this was not the case.
To allow landlords to make any changes, they will be allowed to continue the current practice until January 1 2025. |
|
|
© 2023 Kop of Munt Singel 250, Postbus 10872, 1001 EW Amsterdam
Afmelden |
|
|
|